Jetblue Vs. Virgin America

Jetblue Vs. Virgin America

20160330 JetblueVandaag kwam ik een artikel tegen op Bloomberg over Jetblue, een van de “low cost carriers”in de States. Het gaat eigenlijk over de potentiële overname van Jetblue en Virgin, maar onderweg in het artikel vind je enkele leuke en interessante tips over hoe je nu eigenlijk in de 21ste eeuw een vliegtuigmaatschappij moet oprichten.
Vergeet KLM of hun dochter Transavia, maar neem het Ryanair model en zie hoe ze het in de States doen.

  1. Vliegtuigen koopje je niet maar je leased ze, vooral nieuwe types die er voor zorgen dat je onderhoudskosten laag blijven en ook de brandstofkosten. Want nieuwe vliegtuigen vliegen zuiniger dan de oudere.  (Dit is gelijk ook een probleem voor de grote luchtvaartmaatschappijen die oude vliegtuigen hebben in hun eigen bezit en zonder staats steun van een Sjeik moeten overleven.)
  2. Vlieg overdag de meeste maatschappijen willen tijdens de typische spitsuren vliegen net als er file staat. Of ze willen s’ ochtends op tijd aankomen of s’ avonds aan het begin van de avond vertrekken. Midden op de dag zijn er genoeg open slots
  3. Zorg voor een goed onboard multimedia systeem, elke stoel zijn eigen schermpje (hier kan Ryanair nog veel leren.) Goede films en interessante documentaires, de mogelijkheid om te internetten en natuurlijk het meeste tegen betaling. Bestellen van drinken en eten doe je via het scherm, wat er voorzorgt dat je minder personeel in de lucht nodig hebt.

Sommigte dingen lijken zo simpel als een ervaren ondernemer ze vertelt. Maar toch is het als starter altijd een uitdaging om te zien wat je er van bakt.